Firma Vögele to jeden z czołowych dostawców maszyn dla budownictwa drogowego. Pojazdy tego producenta cieszą się dużym uznaniem ze względu na stosowane w nich innowacyjne rozwiązania, niezawodność oraz uniwersalność. W portfolio Vögele można znaleźć wiele specjalistycznych maszyn – od klasycznych układarek do mas bitumicznych, przez zaawansowane podajniki, aż po autorskie systemy monitorowania przebiegu prac. W niniejszym tekście przyjrzymy się historii przedsiębiorstwa oraz jego kluczowym produktom.
Vögele – od kuźni do lidera w segmencie układarek mas bitumicznych
Historia przedsiębiorstwa zaczęła się w 1836 roku – właśnie wtedy w Mannheim swoją kuźnię założył Joseph Vögele. Na początku swojej działalności zajmował się on wytwarzaniem produktów dla rozwijających się kolei – zakład inżyniera opuszczały rozjazdy, trawersy, obrotnice i urządzenia manewrowe oraz nastawne. Vögele zreflektował się jednak, że przyszłością transportu są samochody, a niemieckie społeczeństwo staje się coraz bardziej zmotoryzowane. Z tego powodu już pod koniec lat dwudziestych XX wieku firma zaprojektowała i wyprodukowała swoją pierwszą układarkę drogową z napędem hydraulicznym oraz rozrzutnik ciągniony.
Od niemal 100 lat Vögele rozwija oraz udoskonala swoje produkty, stanowiąc tym samym jednego z pionierów branży maszyn drogowych. Dbanie o bezkompromisową jakość sprawiło, że maszyny tego niemieckiego producenta są domyślnym wyborem w branży – niezależnie od tego, czy prace dotyczą autostrady, drogi serwisowej, płyty lotniska czy nawet toru wyścigowego. Asortyment przedsiębiorstwa jest tak rozbudowany, że każdy klient znajdzie w nim układarki oraz podajniki materiału dopasowane do potrzeb dowolnej inwestycji. Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym pozycjom z portfolio Vögele.
Układarki do mas bitumicznych
Kluczowym produktem firmy Vögele są rozściełacze asfaltu, które dzielą się na dwie główne linie – Classic oraz Premium. Pierwsza grupa obejmuje standardowe maszyny wyposażone w intuicyjny system obsługi ErgoBasic. Z kolei w skład drugiej grupy wchodzą gąsienicowe układarki mas bitumicznych charakteryzujące się najnowocześniejszą technologią i zaawansowaną inżynierią mechaniczną. Każda z wymienionych linii dzieli się jeszcze na klasy, które określają rozmiar oraz zakres zastosowania danych pojazdów. Tym samym wyróżniamy:
- klasę mini: jak wskazuje sama nazwa, klasa obejmuje najmniejsze rozściełacze, które są przeznaczone na potrzeby prac naprawczych oraz budowy wąskich nawierzchni, np. ścieżek rowerowych, chodników czy dróg drugorzędnych. Ze względu na mały rozmiar, pojazdy z tej podgrupy mogą być z powodzeniem wykorzystane wewnątrz obiektów, takich jak wielkopowierzchniowe hale czy nawet parkingi podziemne,
- klasę kompaktową: maszyny tego rodzaju odznaczają się doskonałą zwrotnością, dlatego są szczególnie polecane do małych i średnich prac na placach budowy o nietypowym rozkładzie. Kompaktowe układarki świetnie radzą sobie w wąskich uliczkach miast czy między trakcjami kolejowymi,
- klasę uniwersalną: wszechstronny charakter rozściełaczy tej klasy sprawia, że mogą być one wykorzystane w przypadku rozmaitych robót drogowych. W zależności od ustawień stołu roboczego, pojazdy klasy uniwersalnej nadają się do budowy klasycznych dróg i rond, jak i projektów autostradowych,
- klasę autostradową: dzięki dużej mocy oraz możliwości zastosowania technologii wysokiego zagęszczania, układarki Vögele są niezastąpione przy tworzeniu nawierzchni na autostradach i innych, równie wymagających inwestycjach.
- klasę specjalną: pojazdy należące do tej podgrupy to prawdziwe maszyny do zadań specjalnych. W tej klasie można znaleźć m.in. układarki natryskowe (służące do układania cienkich warstw w technologii „gorące na gorące”) czy pojazdy InLine Pave (współtworzące specjalny system do budowy zwartych nawierzchni asfaltowych).
Stoły robocze
Stół roboczy stanowi najważniejszy punkt każdej układarki mas bitumicznych. Dlaczego? Otóż to właśnie niezawodność tego elementu ma wpływ na jakość oraz stopień zagęszczenia gotowej nawierzchni. W ofercie firmy Vögele można znaleźć zarówno klasyczne stoły o stałej szerokości, jak i tzw. listwy rozsuwane. Pierwszy rodzaj przydaje się przy układaniu asfaltu o szerokości dochodzącej nawet do 18 metrów. Element roboczy gwarantuje przy tym wysokie zagęszczenie materiału – niezależnie od tego, czy jest to klasyczny asfalt, wodorozcieńczalna mieszanka podbudowy czy beton polimerowo-cementowy.
Z kolei listwy rozsuwane pozwalają na dowolne manipulowanie ich rozstawem – dzięki temu mogą zostać wykorzystane do układania nawierzchni o różnej szerokości, np. na krętych drogach. Stoły robocze marki Vögele są wyposażone w systemy robocze różnego typu. W zależności od potrzeb, można zastosować zarówno proste układy wibracyjne, jak też modele do wysokiego zagęszczania z ubijakiem lub dwoma listwami dociskowymi – dodaje specjalista reprezentujący firmę Bellator, dealera maszyn drogowych i budowlanych.
Podajnik mas
W przypadku dużych placów budowy nieodzowne staje się zastosowanie podajników mas bitumicznych. Dodatkowe pojazdy usprawniają proces przenoszenia asfaltu z samochodów transportowych na układarki. Skorzystanie z możliwości podajnika przekłada się nie tylko na stałe osiąganie wysokiej jakości zagęszczenia, ale także szybsze wykonawstwo prac – w efekcie możliwe jest uniknięcie przestojów, które generują dla wykonawców dodatkowe koszty.
W ofercie podajników mas marki Vögele na szczególną uwagę zasługuje model MT 3000-3(i) Standard oraz Offset. Oba pojazdy są wyposażone w podwozie gąsienicowe, które gwarantuje doskonałą mobilność i pewne sterowanie w każdych warunkach. Dodatkowym udogodnieniem dla operatorów jest system operacyjny ErgoPlus, który zwiększa bezpieczeństwo i ułatwia obsługę. Wydajny system podawania sprawia, że maszyny Vögele przydadzą się zarówno przy standardowych pracach budowy dróg, jak i przygotowywaniu pozostałych elementów infrastruktury drogowej, np. poboczy czy przydrożnych rowów.