Usterki narzędzi pneumatycznych. Najczęstsze przyczyny i możliwości naprawy

Przewagą narzędzi pneumatycznych nad elektronarzędziami jest brak otworów wentylacyjnych, przez które dostawać się mogą różnego rodzaju zanieczyszczenia. Dzięki temu mogą pracować w bardzo trudnych warunkach. Jednak niewłaściwa eksploatacja lub niedostateczna konserwacja może doprowadzić do nagłej awarii. Jakie są najczęstsze przyczyny usterek narzędzi pneumatycznych i jak je usuwać?

Parę słów wstępu o narzędziach pneumatycznych

Trudno wyobrazić sobie zestaw narzędzi warsztatowych bez narzędzi zasilanych sprężonym powietrzem. Są to narzędzia, w których sprężone powietrze wymusza ruch wirnika. Ten z kolei przekazuje energię na wał napędowy maszyny. W niektórych urządzeniach konieczna jest zmiana ruchu obrotowego na ruch posuwisto-zwrotny. Według opinii pracowników sklepu z narzędziami online RG do najpopularniejszych narzędzi pneumatycznych należą wiertarki pneumatyczne i wkrętarki pneumatyczne oraz gwoździarki pneumatyczne, klucze pneumatyczne w tym klucze pneumatyczne do kół, mieszadła pneumatyczne, młotki pneumatyczne, odkurzacze pneumatyczne, smarownice pneumatyczne, szlifierki oscylacyjne pneumatyczne i wiele innych.

Usterki narzędzi pneumatycznych i zapobieganie

Najczęściej występujące usterki w narzędziach pneumatycznych wynikają z niewłaściwej eksploatacji oraz z zaniedbań w konserwacji. Zabrudzone elementy napędowe, a szczególnie łożyska i łopatki mogą ulec zatarciu i spowodować awarię silnika pneumatycznego. Zabrudzenie urządzenia i brak smarowania z pewnością doprowadzą do całkowitego uszkodzenia mechanizmu napędowego. Wówczas jedyną możliwą metodą naprawy jest wymiana części. Warto podkreślić, że nadmiar oleju wewnątrz narzędzia jest również niepożądany. W takim przypadku konieczne jest rozebranie i dokładne wyczyszczenie urządzenia przez serwis narzędzi pneumatycznych.

Bloki przygotowania powietrza

Na szczególną uwagę w systemach pneumatycznych zasługuje jakość sprężonego powietrza. Dla urządzeń pneumatycznych ich producenci zalecają stosowanie bloków przygotowania powietrza. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu powietrza usuwane są wszelki zanieczyszczenia oraz woda, która mogłaby przyczyniać się do powstawania korozji. Do narzędzia pneumatycznego docierające powietrze powinno być osuszone co najmniej filtrem wstępnym (30-45 mikronów) i filtrem końcowym (5 mikronów), a w przypadku pistoletów lakierniczych nawet dokładniejszym. Najważniejszym jednak zadaniem bloku przygotowania jest właściwe naolejanie sprężonego powietrza. Żadne inne metody nie zagwarantują precyzji dawkowania smarowania, tak koniecznej w pneumatyce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *