Porządki w piwnicy lub na strychu mogą być nie lada wyzwaniem. Gromadzone przez lata niepotrzebne sprzęty, materiały czy papiery bywają nie tylko ciężkie, ale także brudne, zakurzone, nawet przegniłe. Opróżnienie i posprzątanie tych pomieszczeń często przekracza siły domowników, a najlepszym wyjściem w takiej sytuacji jest powierzenie tego zadania specjalistycznej firmie. Jednak nawet wtedy pewne czynności warto wykonać samodzielnie.
Strychy czy piwnice są często wykorzystywane jako domowe graciarnie – wynosi się tam stare wyposażenie, szwankujące urządzenia, stosy dokumentów, które mogą leżeć latami, a czasami nawet dłużej niż przez jedno pokolenie. Domownicy przypominają sobie o nich najczęściej przed przeprowadzką lub gdy postanawiają zagospodarować poddasze. Zdają sobie wtedy sprawę, jak poważnym przedsięwzięciem jest zaprowadzenie porządku.
– Pakowanie w kartony drobnych przedmiotów, znoszenie lub wynoszenie po wąskich i stromych schodach rozpadających się mebli czy starych materiałów budowlanych nie jest przyjemne, a przy tym wszystko to często odbywa się w tumanach wzbijanego kurzu lub wśród unoszących się w powietrzu zarodników pleśni i pajęczyn – opowiada specjalista z firmy Kengo Przeprowadzki z Krakowa, która zajmuje się nie tylko przewożeniem mebli, ale także uprzątaniem zagraconych pomieszczeń. – To nie jest łatwe zajęcie i trzeba się do niego odpowiednio przygotować, czyli mieć właściwe ubrania robocze, rękawice ochronne oraz maski na usta i nos. Czasami przydają się łopaty czy lampy do doświetlania ciemnych pomieszczeń, a zawsze potrzebne są kartony i worki. A poza tym wyniesioną zawartość trzeba wywieźć do specjalnych punktów odbioru posegregowanych odpadów, które z reguły ulokowane są gdzieś daleko od dzielnic mieszkaniowych.
Wstępna selekcja staroci
Zlecenie firmie zewnętrznej kompleksowego opróżnienia strychu czy piwnicy to najszybsze i najprostsze rozwiązanie, ale nim fachowcy przystąpią do pracy, warto dokonać przynajmniej wstępnej selekcji zawartości tych pomieszczeń. Czasami właścicieli mogą spotkać zaskakujące niespodzianki. Wśród różnych rupieci niekiedy znajdują się pamiątki o dużym znaczeniu sentymentalnym, zdarza się odkryć wśród papierów zapomniane fotografie przodków czy dokumenty z dziejów rodziny. Nawet jeśli nikt z domowników nie interesuje się sprawami z przeszłości, to dla kogoś spokrewnionego mogą to być bezcenne skarby.
Poza tym nawet niepotrzebne przedmioty mają często wartość dla innych osób. Moda vintage jest dziś bardzo popularna i miłośnicy dizajnu sprzed lat poszukują starych mebli czy dawnego wyposażenia domowego. Nie musi być ono w idealnym stanie, także uszkodzone przedmioty mają dla nich swoją wartość – poddając je renowacji, mogą później przywrócić im dawny blask. W internecie ogłaszają się firmy, które zajmują się skupowaniem starych mebli, można wysłać im fotografie i zapytać o wartość, albo sprawdzić to samemu na stronach portali tematycznych. Także stare ubrania mają swoich miłośników, choć elementy garderoby powinny być w przyzwoitym stanie, raczej nie poddaje się ich gruntownej renowacji. Lepiej nawet oddać rzeczy nadające się do użytku za darmo, niż wyrzucać na śmieci.
Na selekcję warto zostawić sobie więcej czasu. Przeglądanie, a następnie sprzedawanie czy rozdawanie przedmiotów nie dzieje się w jednej chwili i dobrze jest przy tym nie spieszyć się za bardzo. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe.
Opróżnianie piwnic i strychów
Po dokonaniu selekcji i rozdysponowaniu wartościowych przedmiotów w pomieszczeniach pozostają już tylko rzeczy do wywiezienia. W pierwszej kolejności trzeba zapakować i wynieść mniejsze gabaryty. Niezbędne będą do tego kartony i mocne worki – firmy przeprowadzkowe przywożą je we własnym zakresie. Można zamówić je także u nich z wyprzedzeniem. Podczas pakowania należy pamiętać o selekcji materiałów do recyklingu i odpadów.
Z reguły w drugiej kolejności opróżnia się strychy czy piwnice z większych sprzętów – wywozi meble, urządzenia AGD, elektronikę. Wynoszenie ich może być kłopotliwe m.in. dlatego, że dojścia do tych pomieszczeń bywają wąskie, kręte lub mogą prowadzić trudnymi do pokonania miejscami. Często dźwiganie wymaga dużo siły, sprawności i dobrej organizacji pracy. Zdarzają się także nietypowe zlecenia polegające m.in. na wywozie gruzu czy uprzątnięcia zalegającego węgla.
Najmniej kłopotliwą opcją jest zlecenie firmie, która zajmuje się przeprowadzką, wykonania całkowitego opróżnienia i posprzątania tych pomieszczeń. Przewoźnik bierze wtedy na siebie całą organizację i realizację, a właściciel domu czy mieszkania nie musi się o nic martwić. Meble i wyposażenie z domu trafiają na nowe miejsce, a na strychu i w piwnicy panuje porządek. To zdecydowanie najlepsza opcja także, gdy piwnice nie były sprzątane od lat. Pokłady brudu i kurzu, przegniłe przedmioty organiczne, stłuczone szkło czy azbest są niebezpieczne dla zdrowia. Sprzątacze muszą mieć odpowiedni sprzęt oraz założyć specjalne maseczki chroniące drogi oddechowe, grube rękawice, ubrania robocze. To nie jest przyjemna i łatwa praca.
Utylizacja niepotrzebnych przedmiotów
Przedmiotów wynoszonych z domowych magazynów nie można po prostu wyrzucić lub zostawić obok kubłów na śmieci. Organizator takiego sprzątania może zostać za to ukarany wysokim mandatem. Wszystkie rupiecie i niepotrzebne rzeczy należy wywieźć na specjalne składowiska, które prowadzi każda gmina. Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przyjmują je nieodpłatnie, ale wszystko musi być przedtem posegregowane. Nie chodzi tu o surowce wtórne, jak makulatura czy metale – te z reguły odstawia się do punktów skupu. PSZOKi przyjmują oddzielnie stare meble, elektrośmieci, gruz itp., a więc rzeczy, które nie zostaną poddane już recyklingowi, ale zostaną zutylizowane.
Te nowoczesne składowiska organizują i prowadzą samorządy lokalne i znajdują się one najczęściej na obrzeżach miast. Czasem kilka małych gmin prowadzi jedno takie miejsce. Dojazd do nich i pozbycie się rupieci jest czasochłonne. Każda renomowana firma przeprowadzkowa oferuje więc wykonanie tego zadania w ramach zlecenia opróżnienia mieszkania.