Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, jak znaleźć oszczędności we własnej firmie. Warto już na początku prowadzenia działalności pomyśleć o zoptymalizowaniu kosztów pod kątem oszczędności, a nie dopiero wtedy, kiedy pieniędzy zaczyna brakować. Jak się okazuje, w każdym, nawet najmniejszym przedsiębiorstwie można oszczędzić na wiele różnych sposobów. Sprawdź, o czym powinieneś pomyśleć w pierwszej kolejności.
Obniż koszty zużycia energii
W tej materii warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Ceny audytu energetycznego nie są zbyt wygórowane, a wdrożenie zalecanych zmian zwykle pozwala odrobić tę kwotę z nawiązką. Najprostsze sposoby na obniżenie kosztów energii to:
- gaszenie światła zawsze wtedy, kiedy nie jest już ono potrzebne,
- oświetlenie z czujnikami ruchu,
- wykorzystywanie światła dziennego,
- wymiana żarówek na energooszczędne,
- wymiana sprzętu na lepszą klasę energetyczną.
Warto rozważyć także zmianę dostawcy energii. Na rynku znajdziemy wiele konkurencyjnych firm, które oferują atrakcyjne stawki.
Wykorzystaj dobrodziejstwo outsourcingu
Outsourcing staje się coraz popularniejszy. Wiele przedsiębiorstw korzysta z doświadczenia i wiedzy zewnętrznych firm, rezygnując tym samym z zatrudniania pracowników, którzy mieliby zajmować się podobnymi zadaniami w strukturach zlecającej firmy. Najczęściej zlecane usługi to księgowość, pomoc informatyczna, serwisowanie sprzętu, sprzątanie oraz rekrutowanie nowych pracowników. Outsourcing pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Pracownik zatrudniony na etacie z pewnością będzie kosztował więcej niż usługa zlecona firmie zewnętrznej. Ponadto przedsiębiorca korzystający z outsourcingu nie musi zajmować się wszystkim samodzielnie i może skupić się na rozwijaniu firmy.
Obniż koszty reklamy
Reklama to spory wydatek zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw, które na początku prowadzenia działalności mają wiele zobowiązań finansowych. Nie da się jednak ukryć, iż reklama pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, a tym samym potencjalnych usługobiorców, dlatego nie można z niej zrezygnować. Oszczędności w tej kwestii można uzyskać dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu strategii reklamowej. W ten sposób unikniesz pomyłek i niepotrzebnych kosztów, a wszelkie działania przyniosą wymierne korzyści. Pamiętaj też, że nie musisz korzystać z drogich kanałów dotarcia do klientów. Możesz np. postawić na wykorzystanie profili w social mediach. Odpowiednio zaplanuj swoje kampanie reklamowe i ciesz się rozwojem swojej działalności.
Obniż koszty przesyłek
Jeśli zajmujesz się sprzedażą internetową lub twoja działalność opiera się na częstym wysyłaniu dużej liczby dokumentacji za pośrednictwem różnego rodzaju firm kurierskich, zastanów się, czy możesz zaoszczędzić na tym polu. Obecnie na rynku działa wielu pośredników, którzy oferują konkurencyjne stawki. Pamiętaj też, że nie zawsze musisz korzystać z usług premium i ekspres. Przejrzyj ostatnie faktury za tego rodzaju usługi i zastanów się, czy możesz w tym przypadku zoptymalizować koszty.
fot: pixabay.com